Europamesterskap i Geneve 2015.

Glad og fornøyd med dagens plassering.
Glad og fornøyd med dagens plassering.

(English version below)

Det ble en fin 4. plass under EM i Geneve 2015, age-group. På tiden 2.18.59. Tiden er kanskje ikke så imponerende, men det var en relativ tøff løype. Nivået på utøverne var skremmende høyt. Tenkte en stund på hva jeg gjør her?

Resultatene fra de tre beste:

1. Widmer Franzisca SUI – 2.11.15

2. Gehnböck Sylvia AUT – 2.13.16

3. Fleck Franziska GER – 2.14. 03

Tester svømmebriller og løype.
Tester svømmebriller og løype.

Treningsdag

Tester ut svømmeløypa. Den viser seg å ha mye motstrøm, så ganske krevende. Tester ut briller, ønsker ikke ha briller som dugger, da det er 600m til første bøye som jeg skal navigere etter. Disse Zoogs brillene på bildet, dugger skikkelig. Valgte et par andre Zoogs.

Starten går kl 0642.
Starten går kl 0642.

I vakre omgivelser i Lac Leman svømmer vi i lett motstrøm. Vannet er klart så ingen krise om man svelger litt vann. Brillene startet å dugge med en gang, så måtte stoppe å få skylt brillene med vann, da så jeg endelig klart igjen. Hadde fokus på å svømme rett mot bøyene. Noe som gikk ganske bra denne gangen.

Tiden ble på 1500m svømming: 24.47 og nr 6.

T1 skiftesone. Raskest av samtlige.
T1 skiftesone. Raskest av samtlige.

Skiftesonen fra svømming til løping var jeg raskest av samtlige.

40km sykling
40km sykling

Kom meg raskt i skoene og opp på sykkelen. Vi starter med en seig oppoverbakke, og her kjente jeg at jeg har tunge bein. Dette blir en tøff dag tenkte jeg. Etter ca 5km hadde vi en lang bratt stigning på en km ca 7%. Her hadde jeg utrolig nok friske bein og drar lett i fra. Men på flatene var det hardt. På runde to hadde det skjedd en stygg ulykke nederst i bakken. Der vi gjerne har en fart rundt 60-70km/t. To syklister hadde kræsjet inn i en fotgjenger som hadde krysset veien mens mesterskapet pågikk. Så ikke veldig bra ut. Da jeg skulle passere ulykkesstedet ble jeg stoppet av ambulansen i laaange sekunder. Håpet bare det hadde gått greit for de som var skadet. Om jeg tapte tid her fikk bare være.

Tida på 40km sykkel ble: 1.09.11 og nr 13 av samtlige. (Ikke helt fornøyd, vet jeg kan bedre).

geneve2
Siste innspurt på 10 km

Løpingen var knallhard med mange stigninger, svinger og nedoverbakker. Stemningen var utrolig god langs hele løype. Landslagsledelsen hadde også stått opp tidlig denne morgenen og heiet meg frem i løypa. Veldig hyggelig det! Siden vi bare var to age-groupere. Kristian Rød deltok også og gjorde det meget sterkt. Han ble nr 5 på sprinten og nr 14 i olympisk på lånt racersykkel.

På oppløpet var vi to i min gruppe som knivet mot slutten, Anja Kobs fra Tyskland. Jeg dro i fra med 10 sekunder på sluttspurten og berget 4. plassen. “The wooden medal” Ha ha…

Tiden på 10 km: 41.19 og nr 4 på selve løpingen. (Raskeste hadde 39.46, så ingen rask løype).

Fin dag med triathlon
Fin dag med triathlon

klokka var knapt 0900 da EM var over for min del. Sitter igjen med fantastisk fine minner fra en utrolig flott by og et fantastisk arrangement.

Må også rette en stor takk til Mats Johansen i Robust, som har hjulpet meg med treningsprogrammer. Har vært veldig greit å ha noen som har peiling på trening til å gjøre de små justeringene som må til og som man ikke alltid selv ser.

Også må jeg rette en stor takk til mamma og pappa oppe i Alta som passer småtrollene  mens mor og far farter rundt på konkurranser. Og så må jeg takke Arle, mannen min som også er sjåfør, massør, tekniker, osv osv…

Kunne ikke ha gjort dette uten dere!

En stor takk til mannen min!
En stor takk til mannen min!

English version

I came in 4 in the European Championship Geneva 2015, age group. Time 2.18.59.

1. Widmer Franzisca SUI – 2.11.15

2. Gehnböck Sylvia AUT – 2.13.16

3. Fleck Franziska GER – 2.14. 03

The time might not be so impressing, but it was a hard course and the level was really high. I was thinking “what am I doing here?”

The first days I was testing the swim course. I´m also testing the googles and see if them are fogging. I need a good view when I do open water swimming. These one on the picture, Zoogs, was fogging to much, so I choose one other Zoogs pair that was better.

In very beutiful environment in Lac Leman, we were swimming in light stream. The water was crystal clear.

During the  competition the dry googles startet to fog, so I had to stop to clean them with water. Know they were good again. The swimming was ok, and I was focusing on swimming straight, no sick sack swimming this time.

Time was 24.47 and nr 6

In the changing zone T1, from swimming to biking I was the fastest.

The biking course startet up hill and I could feel I had heavy legs. This would be a hard day on my bike. After 5 km there was a steep climb for proximantly 1 km and 7%. Here I felt strong, but on the flat sections it was very hard. On the second round there had happened a bad accident. To bikers had hit a person crossing the street at the end of a long decent. I had to stop for the ambulance and lost a little here. I just hoped everything would be ok with the injured people.

The time was 1.09.11 and 13 on the bike. (Not happy with that, I know I can do better).

The running was really hard with lots of climbs and turns. The atmosphere was really good along the whole route. The Norwegian team management had woke up early this morning to give us support. That was very nice. Since we were only two age groupers from Norway. Kristian Rød from Tempo triathlon club also did a very good competition. He became #5 on the sprint and #14 on the olympisk distanse with a borrowed racing bike.

At the end of the running part I was side by side with one from Germany (Anja Kobs). I had to fight the last 100m and got 10 seconds from her and won the #4 place. “The wooden medal”.

Time 41.19 and #4. (Fastes female 39.46)

In the end I must say that Geneva is a very beautiful city and the whole arrangement was amazing!

I also have to thank Mats Johansen  in Robust that has been my personal trainer and helped me with the training programs. He is really good!

And aslo a big thanks to my parents in Alta that taking good care of my children while I can focus on competition and moving process.

And also my husband Arle that is my driver, masseur, technician and so on.

Couldn’t have made this with out you!

Published by Berntsen Coaching

Winner; Trapaniman 70,3 - Barcelona 70,3 - Haugesund 70,3 and nr 7 World Championchip 2018.

2 thoughts on “Europamesterskap i Geneve 2015.

Leave a comment